Wędrówka zwałowarki

W ubiegłym miesiącu pisaliśmy o zmianie technologii zwałowania i przebudowie ciągu zwałowego na odkrywce Tomisławice. Zwałowarka A2RsB 8800 przygotowywała się do przejazdu w rejon tarasu widokowego, by stamtąd rozpocząć zasypywanie zatoki południowej.

Przebudowa związana jest z postępem w eksploatacji surowca, w zatoce południowej węgiel odkrywany jest w ekspresowym tempie, podobnie intensywnie prowadzone jest wydobycie. Wkrótce, po wybraniu węgla z tej strony odkrywki, eksploatacja będzie prowadzona w części centralnej, a zatoka południowa zostanie zasypana.
Będzie to prowadzone w nowatorski sposób – nastąpi podział zwałowiska na dwie części. Najpierw zwałowarka będzie wypełniała nieckę zatoki do połowy jej wysokości, przemieszczając się po półce pierwszego piętra. Po zakończeniu tego etapu maszyna wyjedzie na poziom zero i dokończy wypełnianie zatoki drugą warstwą materiału zwałowego.

Najważniejszym elementem przebudowy był przejazd zwałowarki na miejsce docelowe. Zdaniem kierownictwa odkrywki ta operacja stanowiła 80 procent całego zadania. Dziś wiemy, że zakończyła się pomyślnie – sprawnie i zgodnie z harmonogramem.

Kolejne etapy wędrówki maszyny zarejestrował nasz fotograf. Na pierwszych zdjęciach, wykonanych 9 października, widać zatokę południową z odkrytym węglem (fot. 1). W tym czasie zwałowarka A2RsB 8800 znajdowała się w połowie drogi do zatoki południowej, jeszcze przed rozpoczęciem najważniejszego etapu przejazdu (fot. 2 i 3).

Miesiąc później, 7 listopada, zwałowarka przemieszczała się w kierunku zatoki (fot. 4).
Jednocześnie trwała budowa przenośnika zwałowego, którego zadaniem jest transport nadkładu (fot. 5). Na zdjęciu 6 widać, że trasa dalszego przejazdu maszyny jest już przygotowana i starannie wyplantowana.
Na czas przemieszczania się zwałowarki został przerwany przenośnik węglowy TW-2, który zaraz po przejeździe miał być odtworzony (fot. 7).

Kolejna porcja zdjęć została zrobiona 14 listopada, kiedy maszyna już dojechała na miejsce docelowe w rejon tarasu widokowego, by stamtąd – z poziomu pierwszego pietra – rozpocząć zasypywanie zatoki południowej (fot. 8 i 9). Ponad odbudowanym przenośnikiem węglowym TW-2 przebiegał będzie przenośnik zwałowy. Bezkolizyjną pracę obu ciągów na skrzyżowaniu zapewni mostek, którego budowę widzimy na ostatnich zdjęciach (fot. 10, 11 i 12).    eg

Fot. Piotr Ordan

 

Dodaj komentarz