Odkrywka Jóźwin – wspomnienie o zimie

Patrząc na klimatyczne obrazki przedstawiające zimową scenerię Jóźwina, można odnieść wrażenie, że odkrywka to miejsce idylliczne. – Jednak tak nie jest – przekonuje Grzegorz Przebieracz, sztygar oddziałowy JG-1.

Grzegorz Przebieracz: Moje pierwsze skojarzenia z widokami na zdjęciach to piękny krajobraz, następne skojarzenie to narty i wypoczynek. Niestety nie na odkrywce… Dla nas taki obraz oznacza problemy, sprawia go zima, która lubi płatać figle. Dlatego co roku opracowywany jest plan zabezpieczenia zimowego, który ma na celu przede wszystkim utrzymanie stałych dostaw węgla do elektrowni, jak również utrzymanie ruchu ciągów nadkładowych. A to niestety nie przebiega bez problemów, w okresie zimy wiąże się to z kłopotami, które sprowadzają się do częstych cyklicznych postojów na czyszczenie, odkuwanie przymarzniętego urobku w punktach przesypowych, tras przenośnikowych, konstrukcji maszyn podstawowych i tak dalej… Niestety, ukształtowanie wyrobiska w końcowej fazie odkrywki Jóźwin wymusza krótkie fronty, co powoduje częste przesuwania, wydłużania, przebudowy tras przenośników zarówno na I i II KTZ-ecie, jak i przenośnikach węglowych.

Czyli zima na odkrywce Jóźwin była pracowita.
Intensywne roboty zaczęliśmy jeszcze przed okresem zimowym. Mieliśmy mnóstwo pracy z przebudową układu węglowego. Powstały nowe przenośniki W-09 oraz W-10, nowe przenośniki krótkie W-11 i W-12, z którymi współpracuje koparka ERs 710/1.
Zdjęcie (fot. 2) przedstawia układ świeżo po przebudowie ciągów węglowych, w oddali widać nowy przenośnik W-09 i stary jeszcze nierozebrany W-09.

W lutym panowały dość silne mrozy, jak ta pogoda wpłynęła na pracę odkrywki?
To były najtrudniejsze chwile, ponieważ dawno takich mrozów nie było i musieliśmy szybko reagować, by utrzymać ruch ciągów nadkładowych oraz węglowych. I właśnie w tym ciężkim okresie, kiedy zima nas tak mocno dotknęła, doszła nam przebudowa zwałowania na KTZ I. W lutym przebudowaliśmy przenośnik zwałowy Z-11. Na szczęście mamy dobrze wykwalifikowaną kadrę pracowniczą z długoletnim stażem, która doskonale sobie radzi w tych trudnych warunkach. Dzięki tym osobom, które wkładają w pracę wiele trudu i górniczego serducha, wszystkie prace na odkrywce Jóźwin są wykonane planowo.

Na Jóźwinie długo działały trzy układy KTZ, teraz zostały dwa, która zwałowarka zakończyła już pracę?
W tej chwili odstawiona jest zwałowarka A2RsB 8800/1 wraz z koparką SRs 1200/5 i koparką łańcuchową Rs 560. SRs 1200/5 na chwilę obecną jest już sprzedana firmie zewnętrznej i przygotowywana do rozbiórki. Także Rs 560 jest na etapie wyceny pod kątem sprzedaży.
Zwałowarka A2RsB-8800/1 jest szykowana pod kątem odchudzania, czyli demontażu części zamiennych, przez służby energomaszynowe.

Zatem trzeci KTZ odchodzi w przeszłość. A jak się sprawują hiszpanki pracujące na pierwszym i drugim układzie KTZ?
Jak to Hiszpanki, są kapryśne, miewają różne awarie, które są na bieżąco usuwane. Na chwilę obecną obie maszyny są na ruchu.

Czy na odkrywce czuć już wiosnę?
Owszem, ale to z kolei sprawia, że troszeczkę się martwimy pogodą, ponieważ przed nami opady deszczu, co – jak wiadomo – oznacza błoto na odkrywce, które już nas dotknęło, na zwałowaniu KTZ II podczas manewrów; wydłużanie przenośnika S-22 od stacji napędowej oraz przesuwanie odwrotny wachlarz przenośnika Z-21 ze skrótem od stacji zwrotnej Z-21. Są to konieczne prace pod kątem przyszłego sypania i skarpowania zbiornika końcowego.

Ale układ węglowy w tej chwili stoi.
Na okres miesiąca jest zatrzymany węgiel. Postój ten jest wykorzystany na usuwanie usterek, wymiany odcinków taśm na przenośnikach oraz remontu koparki ERs 710/1. Natomiast nadkład i zwałowanie I oraz II KTZ jest na ruchu.

Dziękuję za rozmowę.         eg

Fot. Grzegorz Przebieracz i Wiesław Kwiatkowski

1  –  Przebudowa zwałowania na I KTZ: przenośnik Z-11 oraz fragment stacji napędowej Z 11
2 –  W tle zwałowarka A2RsB 8800/3, w widać oddali nowy przenośnik węglowy W-09, bliżej stary przenośnik W-09
3  –  Stoją od lewej: zastępca sztygara oddziałowego JG-1 Marek Zieliński, dwóch sztygarów zmianowych Wiesław Kwiatkowski i Grzegorz Korczakowski oraz sztygar oddziałowy Grzegorz Przebieracz
4  –  Przenośnik stały S-23 i współpracujące z nim przenośniki nadkładowe (górna i dolna nitka), czyli P-31 oraz P-21, w oddali hiszpanki
5  –  Przenośnik stały S-23 oraz nadkładowy P-31 i współpracujące z nim koparki ERs 710/2 oraz SRs 1200/2, w oddali ERs 710/1 oraz przenośniki węglowe W-10, W-11 i W-12
6  –  Koparka SRs 1800/1, czyli Carmen, i przenośnik P-21
7 i 8  –  Odkrywka Jóźwin w czwartek 10 marca: przedwiosenne roztopy i przesuwanie przenośnika zwałowego Z-21, za którym widać zwałowarkę A2RsB 8800/2

9  –  Schemat pracy odkrywki Jóźwin (grafika Elżbieta Dwornik)

 

Dodaj komentarz