

GG 30 lat temu
Niezwykła podróż
Pierwszego września rozpoczęła wędrówkę koparka SRs 1200 z „Lubstowa” na „Kazimierz Północ”. Miała do pokonania 28 km z różnymi przeszkodami po drodze: kanałem Warta-Gopło, skrzyżowaniami z rurociągiem „Przyjaźń”, siedmioma liniami wysokiego napięcia (120 i 110 kV), drogami komunikacji kołowej, trasami kolejki wąskotorowej i kolei górniczej oraz dolinę Strugi Kleczewskiej.
Ten ostatni etap sprawił najwięcej kłopotów, bowiem w rejonie Białobrodu na odcinku około 270 m zalegają pokłady torfów i gytii o miąższości dochodzącej do 13 m. Grząski teren wymagał utwardzenia trasy, stąd przerwa w podróży koparki, trwająca od 23 września do 18 października, godziny 11, o której to udało się pokonać zdradliwy obszar.
Dlaczego wybrano te trasę? Według specjalistów, wybór był przemyślany. Oprócz przeprowadzenia koparki SRs 1200, w drugim kwartale przyszłego roku planuje się przeprowadzenie tędy zwałowarek, stacji napędowych i wózka zrzutowego, wymienianych między odkrywkami „Kazimierz” i „Jóźwin”.
Tegoroczna trasa jest krótsza o 10 km w porównaniu z tą, którą prowadzono w 1982 roku znacznie lżejszą koparkę Rs 560. Również i do jej przejazdu trzeba było utwardzić dolinę Strugi w pobliżu wsi Roztoka.
„Głos Górnika” nr 14, 25 października 1991 r.
Na zdjęciach SRs 1200 podczas przejazdu i na odkrywce Kazimierz Północ. Fot. Piotr Ordan
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.