W krainie krokodyli

Krainą krokodyli nazwano bocznicę kolejową kopalni Konin w programie „Pociąg do Wielkopolski”. Koleje Górnicze, transportujące węgiel z konińskich odkrywek do elektrowni, stały się jednym z tematów tego cyklu, nadawanego przez TVP3 Poznań.

Skąd zainteresowanie górniczymi przewozami? – Wgryzając się w tematy kolejowe, poznaje się ludzi, którzy o kolei wiedzą wszystko. Właśnie oni mi podpowiedzieli, że warto się zainteresować Kolejami Górniczymi, ponieważ jest to miejsce specyficzne, mające swój urok, zupełnie inny tabor, inne wagony. Dlatego chcieliśmy tutaj przyjechać i je pokazać – mówi autor programu Bartłomiej Pomianowski, który sam jest pasjonatem kolei: Wychowałem się przy linii kolejowej Poznań–Szczecin w miejscowości Wronki. Chodząc do szkoły obserwowałem pociągi na przejeździe kolejowym, który blokował całe miasto. Gdy dostałem szansę realizacji programu o kolejach, podjąłem temat i z czasem moje hobby się rozrosło.

„Pociąg do Wielkopolski” powstał w 2010 roku. Autorzy wcale nie byli pewni, że uda im się zgromadzić materiał na siedem zleconych odcinków. Ale ich obawy okazały się nieuzasadnione – odcinek kopalniany ma numer 73. „Pociąg do Wielkopolski” jest jedynym cyklicznym programem telewizyjnym poświęconym tematyce kolejowej. Ma swój fanpage na Facebooku i ponad 4 tysiące osób, które go regularnie oglądają. Grono wiernych widzów jest więc całkiem spore.
Emisję konińskiego odcinka zaplanowano na 18 września o godz. 18.00. Program można także zobaczyć w internecie: poznan.tvp.pl/17671762/pociąg-do-wielkopolski.

W filmowym felietonie pracownicy kolei (które obecnie wchodzą w skład spółki PAK Górnictwo) opowiadają o tym, jak zorganizowany jest transport węgla, jakim taborem dysponuje i co go wyróżnia spośród innych linii kolejowych. Jako przedsmak tej opowieści mamy fotograficzną historię przewozu węgla od załadowni do elektrowni.       eg

Fot. Piotr Ordan

2, 3 i 4 – Załadownia odkrywki Jóźwin
6 – Łukasz Ziarniak na stanowisku w nastawni
7 – Maszynista Roman Michalski
8 – Każda lokomotywa wyposażona jest w ekran, umożliwiający jazdę pociągu wagonami do przodu
9 i 10 – Rozładunek węgla na estakadzie w elektrowni
11 – Marek Pilarczyk, sztygar oddziałowy TKR
12 – Ekipa programu telewizyjnego
13 – Maszynista Sławomir Juras prowadzi pociąg wracający na załadownię
14 – Szef kolei Andrzej Rudziński
15 … w towarzystwie swojego zastępcy Tomasza Staszaka i kierownika TKR Marka Pilarczyka

Dodaj komentarz