Rekordowe Tomisławice

Kilka dni temu pisaliśmy o niełatwych początkach odkrywki Tomisławice i jej znaczeniu dla funkcjonowania kopalni Konin. Przypomnijmy, że odkrywka może się pochwalić doskonałymi wynikami: od początku jej działalności do końca maja 2020 roku wydobyto ponad 15 mln Mg węgla i zdjęto 105 mln m3 nadkładu. W tym roku wydobycie węgla na Tomisławicach wyniosło 756 tys. Mg wobec 1856 tys. Mg w całej kopalni, a w maju ponad połowa surowca (240 tys. Mg na 446 tys. Mg w kopalni) pochodziła z tej odkrywki. Zatem jej działalność ma ogromny udział w wynikach produkcyjnych kopalni.

Zdanie to potwierdza kierownik robót górniczych odkrywek Drzewce i Tomisławice inż. Tomasz Siodła: Odkrywka Tomisławice naprawdę ma duży potencjał i osiąga rekordowe wyniki, mimo że w bieżącym roku praca została nieco przyhamowana, ponieważ odbywała się tylko na dwóch zmianach, B i D. Ten proces rozpoczął się już w 2019 roku i w tym roku był kontynuowany do czerwca. Jednak taki system nie przeszkodził nam w osiągnięciu dobrych wyników, czas na zmianach postojowych wykorzystywaliśmy na usuwanie usterek czy naprawy. Dzięki temu niewiele straciliśmy pracując w systemie dwuzmianowym, wydajności koparek były bardzo dobre. A dzięki koparkom Rs 560/3 i SRs 1200/3 odkryliśmy także bardzo dużo węgla. Obecne odkrycie węgla na odkrywce jest jednym z największych w historii Tomisławic, większego już prawdopodobnie nie będzie, bo surowiec eksploatujemy przez cały czas, a nadkład chwilowo stanął z przyczyny pandemii. Jak wszyscy wiemy, od 17 marca na dwa miesiące kierownik ruchu zakładu górniczego wstrzymał ruch na nadkładzie na wszystkich odkrywkach. Została również podjęta decyzja, aby wykorzystać ten czas na remonty, zaplanowane zresztą na rok 2020. Przystąpiliśmy więc do remontu rocznego, zwałowarka A2RsB 8800 oraz koparki SRs 1200/3 i KWK 1500s zostały przekazane mechanikom. Podczas remontu nie wprowadziliśmy żadnych zmian w układach przenośników nadkładowych, celem prac po stronie górniczej była regeneracja ciągów nadkładowych, tzn. krążników, członów, torowiska oraz taśm. W tej chwili remont dolnej nitki został już zakończony, od 10 czerwca zwałowarka i koparka SRs 1200/3 są na ruchu. Natomiast koparka KWK 1500s pozostaje w remoncie jeszcze do połowy lipca.
W czasie postoju układu nadkładowego 560-tkę trójkę sprytnie sprowadziliśmy na poziom węglowy i w ten sposób mieliśmy dwie koparki do dyspozycji: Rs 560/2 i Rs 560/3. Układ węglowy był cały czas na ruchu, dostawy szły na cztery zmiany, 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.
Postój i brak pilnych prac na nadkładzie, wykluczając oczywiście remont, sprawiły, że rozpoczęliśmy również prace przy nowym układzie węglowym, do którego powinniśmy przystąpić za około rok. Trzy główne zbiorcze przenośniki węglowe, TW-3, TW-4 oraz TW-5, już zostały pobudowane na poziomie zero i na zwałowisku, ponieważ ciąg węglowy będzie przechodził także przez zwałowisko wzdłuż linii 220 kV.
Po skończeniu remontu na nadkładzie ruszyliśmy SRs-em normalnie w systemie czterozmianowym i podobnie KWK 1500s, kiedy dołączy do ruchu, też będzie pracowała w takim systemie. Tak będzie do końca trwania Tomisławic, ponieważ mamy dużo nadkładu do zdjęcia i musimy intensywnie odkrywać węgiel. Plany na 2021 rok są bardzo wyśrubowane, więc robimy wszystko, żeby móc je zrealizować.
Pamiętamy o przypadającym w tym roku jubileuszu, pamiętamy początki odkrywki – były naprawdę bardzo trudne, wręcz ekstremalne. Ale pokonaliśmy te problemy i dzisiaj odkrywka w pełni wykorzystuje swoje możliwości. Wszystkim pracownikom odkrywki Tomisławice gratuluję dziesięciolecia, życzę dużo zdrowia i szczęść Boże.
Redakcja GG przyłącza się do gratulacji, życząc spokojnej i bezpiecznej pracy.    eg

Fot. Piotr Ordan
Na zdjęciach odkrywka Tomisławice 31 maja br.

1   –  Odkrywka może się pochwalić dużym zapasem węgla
2  –  Koparka KWK 1500s w remoncie
3 i 4  –  Zwałowarka A2RsB 8800 podczas remontu
5  –  Koparka SRs 1200/3 w remoncie
6  –  Odkrywka od strony zwałowiska zewnętrznego,  na pierwszym planie najdłuższy przenośnik  TZ-0  i stacja napędowa TS-10
7, 8 i 9  –  Koparka Rs 560/2
10  –  Koparka Rs 560/3 sprowadzona na poziom węglowy
11  –  Zwałowisko wewnętrzne, widać koparki Rs 560/2 oraz Rs 560/3
12  –  Niezawodny w każdych okolicznościach dragline
13 –   Zwałowisko zewnętrzne

 

Dodaj komentarz