Świeży asfalt wokół Kleczewa

Ponad 4-kilometrowa droga łącząca Kaliska z Wielkopolem od kilku tygodniu służy kierowcom i pieszym. Ten piękny i solidny obiekt, stanowiący fragment drogi powiatowej 3180P, powstał w miejsce zlikwidowanego odcinka Kaliska – Roztoka.

O budowie drogi pisaliśmy 1 sierpnia. Teraz prace zostały ukończone, a ich efekt jest imponujący. Wykonawca zastosował nowoczesną technologię stabilizacji, która sprawia, że droga jest wyjątkowo trwała. Na całej długości trasy powstała ścieżka pieszo-rowerowa, którą doceniają mieszkańcy i turyści.

Podczas prac nie obyło się bez niespodziewanych przeszkód. Najpoważniejszą stanowiły warstwy słabonośne w dolinie Strugi Kleczewskiej. Ten wąski, niewinnie wyglądający strumyczek, był po obu stronach otoczony gruntami organicznymi sięgającymi 8 m (z założeń projektowych wynikało, że mają tylko 3 m). Trzeba było wymienić tysiące metrów sześciennych gruntu, a przedtem wykonać dodatkowe badania geotechniczne i dokumentację geologiczną. Wszystkie te dodatkowe roboty spowalniały tempo realizacji inwestycji.

Na drugą niespodziankę natrafiono kawałek za Strugą, w niewielkiej dolince. Tam zalegały namuły, które spływając po stokach w ciągu wielu lat, zakryły znajdujący się w zaniżeniu staw. Głębokość namułów dochodziła do 4-5 m. Podobna przeszkoda wystąpiła przy końcu drogi od strony Wielkopola. Tam również na odcinku 80 m zalegał humus sięgający 3,5 m w głąb.

Mimo tak wyjątkowego nagromadzenia niespodzianek, prace przy budowie drogi zostały zakończone na czas. Wykonawca zobowiązał się wybudować obiekt do końca roku, a droga została oddana do użytku już 31 października. Prezentuje się naprawdę ładnie, można wręcz powiedzieć, że jest wypieszczona – co widać na zdjęciach.

***
W Kleczewie zakończono także prace przy innym obiekcie, tzw. starej drodze na Wilczyn. Dwa lata temu odtworzona została trasa stanowiąca przedłużenie ulicy Toruńskiej, skracająca dojazd do drogi wojewódzkiej nr 263. Ponieważ odcinek ten, o długości 1,9 km, przebiega po zwałowisku odkrywki Jóźwin, początkowo miał nawierzchnię tłuczniową. Chodziło o to, by przed położeniem warstwy bitumicznej, wierzchowina zwałowiska miała czas się ustabilizować.
W tym roku, zgodnie z porozumieniem między kopalnią a gminą Kleczew, droga została wyasfaltowana, odtworzono rowy, wykonano zjazdy i pobocza. Oddanie obiektu do użytku nastąpiło 24 listopada.
Część tej trasy, o długości 600 m, stanowi rekompensatę za przerwaną ulicę Rutki. W przyszłości ten fragment będzie miał status drogi powiatowej, a pozostały odcinek – drogi gminnej. Trasa zostanie też rozbudowana o dalszy odcinek w kierunku Mikołajewa i będzie okalała zbiornik końcowy po odkrywce.     eg, gm

Fot. Piotr Ordan

Na zdjęciach
1 – Odtworzona droga na Wilczyn z nawierzchnią tłuczniową (wrzesień 2014)
2 – … i z nawierzchnią bitumiczną (listopad 2016)
3 –  Dolina Strugi Kleczewskiej w lipcu, podczas wymiany gruntów
4 – To samo miejsce obecnie
5 – 11 Nowa droga Wielkopole – Gogolina – Kaliska

Dodaj komentarz