To Sokół 1000,  czyli CWS M111,  jeden z najbardziej poszukiwanych klasycznych modeli.

Poprzednikiem Sokoła 1000 był CWS M55, pierwszy polski motocykl produkowany seryjnie, przede wszystkim na potrzeby wojska. CWS M55 miał jednak liczne wady, więc jego produkcję zakończono w 1931 roku.

Nad kolejnym modelem ciężkiego motocykla zaczął pracować zespól konstruktorów Państwowych Zakładów Inżynierii, którym kierował inż. Zygmunt Okołów. Był to młody, utalentowany konstruktor, który bez reszty poświęcił się projektowi.
Ponieważ głównym odbiorcą pojazdu miała być armia, najważniejszym zadaniem było stworzenie konstrukcji trwałej i prostej w obsłudze. Mniej liczył się komfort jazdy czy wysokie osiągi. Zaprojektowano więc solidną rurową ramę, zamkniętą widelcem trapezowym i sztywnym tyłem oraz dwucylindrowy, dolnozaworowy silnik w układzie widlastym o pojemności 1000 ccm. Takie rozwiązania nie były nowatorskie, ale gwarantowały bezusterkową eksploatację w trudnych warunkach. Funkcjonalność motocykla zwiększał wózek boczny, usytuowany z prawej strony.
Prototyp M 111 był gotowy w 1932 roku, rok później rozpoczęto produkcję seryjną. W 1936 roku motocykl otrzymał nazwę handlową Sokół 1000.

Motocykle CWS M 111 były używane nie tylko przez wojsko, korzystała z nich również Poczta Polska (listy przewożono w zmodyfikowanym wózku bocznym) oraz policja, zwłaszcza pierwsze oddziały kontroli ruchu drogowego, czyli ówczesna drogówka. W skład dodatkowego wyposażenia motocykla wchodziło koło zapasowe umieszczone na wózku, szybkościomierz z licznikiem kilometrów, zegar, pneumatyczny sygnał dźwiękowy oraz reflektor typu szperacz.

Sokół 1000 był niezwykle wysoko oceniany przez użytkowników i prasę motoryzacyjną. Polska konstrukcja przypominała motocykle Indian i Harley-Davidson, ale w niczym im nie ustępowała, a pod względem przystosowania do trudnych warunków drogowych nawet je przewyższała. Cena Sokoła była dość wysoka – w 1935 roku kosztował ok. 4200 złotych, co odpowiadało wartości nowego małego samochodu osobowego.

Do 1939 roku wyprodukowano 3300 – 3400 motocykli. W czasie wojny część egzemplarzy użytkowanych przez Wojsko Polskie została zniszczona lub poważnie uszkodzona. Dzisiaj w Polsce znajduje się kilkadziesiąt oryginalnych i jeżdżących Sokołów 1000.       po

Fot. Piotr Ordan

 

Dodaj komentarz