Ostatni transport do Elektrowni Adamów

W sobotę 30 grudnia 2017 roku odjechał ostatni pociąg z węglem z kopalni Adamów do elektrowni w Turku. Zakończenie transportowania surowca jest związane z zamknięciem siłowni, która zgodnie z zapowiedziami pracowała do końca 2017 roku.

Ostatni pociąg z węglem wydobytym w odkrywce Adamów odjechał 30 grudnia na pierwszej zmianie. Ośmiowagonowy skład wyruszył spod załadowni w Warence około południa; po pokonaniu prawie 9-kilometrowej trasy dotarł na estakadę Elektrowni Adamów, gdzie nastąpił zsyp surowca.

Adamowska siłownia miała moc 600 MW – pięć bloków po 120 MW. Pierwszy z nich połączono z krajową siecią energetyczną w listopadzie 1964 roku. Ostatni blok oddany został do eksploatacji we wrześniu 1966 roku.
Od grudnia ubiegłego roku stopniowo wygaszano pracę elektrowni. Jako pierwszy do rezerwy przeszedł blok nr 5 (9 grudnia o godz. 7.46), następny był blok nr 1 (24 grudnia o godz. 5.31), dalej blok nr 3 (28 grudnia o godz. 22.50) i blok nr 4 (31 grudnia o godz. 17.29). Najdłużej pracował blok nr 2, został wyłączony 1 stycznia 2018 roku o godz. 2.49.       eg, rs

Fot. Józef Cajdler, archiwum
1 –  Uroczyste odprawienie pierwszego pociągu z węglem podczas otwarcia kopalni i elektrowni Adamów 28 listopada 1964 roku. Wstęgę przeciął wicepremier Piotr Jaroszewicz, para przedszkolaków to Magdalena Hotewicz i Jarosław Skolasiński
2 –  Elektrownia Adamów 30 grudnia 2017 roku, w przedostatnim dniu pracy
3 – 5  Ostatni skład przy załadowni i na trasie
6 –  Maszynista pociągu Stanisław Szczeciński
7 – 10  Wjazd na estakadę elektrowni i kipowanie węgla
11 –  Ostatni transport obserwuje nadsztygar górniczy Leszek Wieruchowski
14 –  Dyżur w nastawni pełnił Sławomir Tyczka

 

Dodaj komentarz